دانلود کتاب الحاشية على الهيات الشفاء اثر صدرالدین شیرازی (زبان عربی)


در حال بارگذاری
تاریخ انتشار
۱۵ آبان ۱۴۰۲
نوع فایل
PDF
حجم فایل
3 مگابایت
تعداد صفحات
495 صفحه
تعداد بازدید
132 بازدید
۱۷,۰۰۰ تومان ۱۲,۰۰۰ تومان

« کتاب الحاشية على الهيات الشفاء»، تأليف صدر المتألهین شیرازی، معروف به ملا صدراست. اين كتاب، به زبان عربى و در شرح الهيات شفاى بو على، به انگيزه گشودن ابهامات متن و نقد ديدگاه‌هاى صاحب متن و ابراز رأى و نظر خود مؤلف، نوشته شده است. كتاب، مشتمل بر يك مقدمه از شارح و شرح مقاله اول ( با هشت فصل) و مقاله دوم ( با دو فصل) مى‌باشد. ملا صدرا، در اين شرح به پيروى از متن، به حکمت بحثی اكتفا كرده است.

این کتاب به زبان عربی می باشد

دانلود کتاب الحاشية على الهيات الشفاء اثر صدرالدین شیرازی

معرفی کتاب الحاشية على الهيات الشفاء :

مقاله اول، در هشت فصل است كه فصل‌هاى اول تا چهارم در باره موضوع و منفعت و مسائل علم الهی است و فصول پنجم تا هشتم در باره موجود و شى‌ء و اقسام آنها، واجب الوجود، ممکن الوجود و اصطلاحات حق و صدق و امّ القضایا است. مقاله دوم در باب جوهر و مباحث مربوط به صورت و ماده است.

در فصل اول آن، از تقسيم حكمت به نظرى و عملى و تقسيم هر يك به سه قسم و توضيح اقسام اصلى و فرعى آنها و طرح و نقد مبناى تقسيم و تمايز علوم سخن به ميان آمده و موضوع فلسفه، ابتدا از جنبه سلبى بررسى شده و اثبات گرديده است كه واجب الوجود و صفات او و نيز اسباب قصوى يا علل نخستين؛ يعنى فاعلى و غايى و مادى و صورى، هر چند كه در اين علم از آنها بحث مى‌شود، اما نمى‌توان آنها را موضوع فلسفه اولى دانست.

این کتاب به زبان عربی می باشد

از جمله مطالب مهم اين فصل، بحث تمايز علوم و مبناى تقسيم علوم است كه مبناى تقسيم حكمت، به نظرى و عملى، از نظر ابن سینا، غايت است نه موضوع، اما ملا صدرا معتقد است كه اگر تمايز علوم را به تمايز موضوعات بدانيم، بهتر از غايت است، زيرا موضوع، جزء علم است. ملا صدرا در آغاز جلد اول اسفار، بسيار مختصر به اين موضوع پرداخته است.

الهیات شفاء اثر صدرالدین شیرازی:

ملا صدرا، با عنايت به مفهوم شر كه عدم است، پاسخ نقضى را كه دوانى در باره« الم» بر آن وارد كرده كه الم شر است با اين حال يك امر وجودى است، به كتب ديگر خود ارجاع داده است.
پس از اين مقدمه، توضيح مى‌دهد كه هر علمى، از آن جهت كه سبب حصول نوعى كمال براى نفس مى‌شود، نافع است و حتى علوم مذموم از آن جهت كه علمند، نافع و مطلوبند و بعد از اشاره به انواع معرفت رسانى كه عبارت است از عالى به سافل، سافل به عالى و مساوى به مساوى، مى‌گويد: منفعت علم الهى براى ساير علوم، جنبه استعلايى و افاده دارد- از نوع افاده و منفعت مخدوم به خادم و رئيس به مرئوس- كه عبارت است از افاده معرفت، نسبت به مبادى اشيا و به خصوص مبدأ المبادى؛ پس همه علوم در معرفت مبادى خود، به علم الهى نيازمندند.

در باب جايگاه علم الهى، توضيح مى‌دهد كه اين علم، بر ساير علوم تقدم ذاتى دارد، اما به حسب وضع، از دو قسم ديگر حكمت نظرى؛ يعنى طبيعى و رياضى، متأخر است. البته اين تأخر، عرضى است، چون در يادگيرى به حسب وضع، از محسوس به طرف معقول حركت مى‌كنيم؛ مثلاً براى كسب معرفت، نسبت به مبدأ المبادی، از تدبر در آفاق و انفس آغاز مى‌كنيم و بعد به او معرفت حاصل مى‌كنيم. البته بعداً توضيح مى‌دهد كه تعلّم اين علم با توجه به روش صدّیقین، مى ‌تواند بدون عبور از مسير ماديات و سير آفاق و انفس باشد و ترتيب وضعى آن چون ترتيب بالذات، قبل از ساير علوم صورت گيرد.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم Spam ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما در ارتباط باشید.
  • در صورت بروز هرگونه مشکل با ما از طریق شماره 09224880594 در واتساپ و تلگرام در ارتباط باشید: