دانلود کتاب مشکات الانوار تالیف ابوحامد غزالی
غزالی در رساله کتاب مشکات الانوار ، تلاش میکند تا در پرتو آیات و اخبار به تاویل آیة نور و حدیث «حجب» و بیان اسرار انوار الهی بپردازد. از این رو، وی در شروع کلام به بررسی معنای «نور» در عرف عام و خاص میپردازد و با گسترش آن به نظریهای همانند نظریة «وحدت وجود» میرسد. وی در ادامة مباحث خود مراتب روحی بشر را به پنج درجة روح های «حساس»، «خیالی»، «عقلی»، «فکری» و «قدسی» تقسیم میکند و معتقد است که این ارواح پنج گانه به موازات اشیای پنج گانه یعنی «مشکات»، «زجاجه»، «مصباح»، «شجره» و «زیت» قرار میگیرند.
کتاب مشکات الانوار تالیف ابوحامد غزالی:
نویسنده با توضیح کامل وارد موضوع «صفات و ارادة الهی» میگردد. در واقع در این رساله، با تکیه بر ریشههای مذهب فلسفی اشراقی، مباحث طرح شده از سه دیدگاه: «وجودشناسی»، «هستی شناسی» و «روان شناسی»، مورد بررسی قرار گرفته است.
متفکران اسلامی، خاصه مخالفان غزالی، چون او را ناقد و هادم فلسفه ی مشاء میپنداشتند، هرگاه به مقابله و پاسخگویی برخاسته اند، سعی شان بر این بوده تا تنها در آن مبحث و از آن دیدگاه – دفاع از فلسفه مشاء- با وی درافتند و در این مجال موضوع نظر ایشان بیشتر همان کتاب تهافت الفلاسفه بوده است. بعنوان مثال میتوان کارهای ابن رشد و خواجه نصیر طوسی را از این مقوله برشمرد.
معرفی ابوحامد غزالی:
ابی حامد محمد بن محمد الغزالی الشافعی، ملقب به حجتالاسلام زین الدین الطوسی و امام محمد غزالی (۴۵۰ — ۵۰۵ ه.ق) همهچیزدان، فیلسوف، متکلم و فقیه ایرانی و یکی از بزرگترین مردان تصوف سدهٔ پنجم هجری است.
مشکات الانوار یا ترجمه آن به فارسی اثر با ارزش امام ابوحامد محمد غزالی، که در اصل به زبان عربی نگاشته شده است. این کتاب در حدود سال ۴۹۹ هجری قمری به صورت رسالهای تحریر شده است و چندین ترجمه فارسی از آن انجام شده است. کتاب حاضر که ترجمه ی فارسی مشکاه الانوار است، در سال ۱۳۵۷ شمسی توسط صادق آیینه وند صورت گرفته است.
مترجم در مقدمه چنین می نویسد:
کتاب حاضر با قلت حجم، دریایی از معنا را در بر دارد و بیشک جزو شاهکارهای غزالی است. بر خلاف انتظار، آن گونه که باید از این کتاب استقبال نشده است. شاید بتوان علت این بیتوجهی را در نکات زیر جستجو کرد:
این کتاب را میتوان نخستین جوانههای فلسفه اشراق دانست که در زمین اندیشه ایرانی قد میکشید. شاید خواننده در آغاز چنین تصور کند که کتاب در تفسیر آیه مبارکه نور است. حال آنکه غزالی با استمداد از این آیه مبارکه، فلسفه اشراقی کاملی را ارائه داده و نظریه جدیدی را در هستی بیان کرده است.
نمونه ای از متن کتاب مشکات الانوار تالیف ابوحامد غزالی:
دسته دوم، آنهایند که در خود مشغولند و حتی دمی به جستجوی سبب نیز نمیپردازند بلکه چون چارپایان میزیند. حجابشان نفسهای ناپاک و شهوتهای تاریک آنهاست. هیچ ظلمتی شدیدتر از هوی و نفس (سرکش) نیست. از این رو خدای تعالی فرموده است:”آیا ندیدی آنکه هوای نفس را خدایش گرفته است؟” و پیامبر فرموده است:”هوی مبغوضترین خدایی است که در زمین بندگی شده است”. این دسته به فرقههایی تقسیم شدهاند.
فرقه ی بر آن عقیده است که غایت خواست (بشر) در دنیا، قضای حاجات و نیل به شهوات و درک لذات است، از زن و خوراک و پوشاک. اینها بندگان لذت اند. آن را میپرستند و میجویند و بر ان عقیدهاند که دستیابی بدان منتهای سعادت است. راضیاند که به منزلهی چارپایان بلکه پست تر از آنان باشند. چه ظلمتی شدیدتر از این تواند بود؟ اینها به ظلمت محض محجوب شده اند.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم Spam ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما در ارتباط باشید.
- در صورت بروز هرگونه مشکل با ما از طریق شماره 09224880594 در واتساپ و تلگرام در ارتباط باشید: